Vores Undervisningsfilosofi 


Hvorfor og Hvordan?

Vi ønsker at tilbyde den bedst mulige svømmeundervisning – både for børn og voksne. Vores mål er, at alle bliver trygge og kompetente i vandet, uanset niveau og alder. Derfor arbejder vi med en undervisning, der er aldersopdelt, baseret på motorisk og sansemæssig udvikling samt understøttet af den nyeste viden fra idrætsverdenen og fysioterapien.

 

Aldersopdelt undervisning - Hvorfor?

Børns kroppe, sanser og forståelse udvikler sig forskelligt alt efter alder. For at skabe den bedste læring og sociale trivsel, har vi valgt at gå fra niveauopdelte hold til aldersopdelte hold (to årgange sammen). Det styrker venskaber og sikrer, at undervisningen rammer det stadie, barnet befinder sig i.

Vi arbejder med kropsbevidsthed som grundlag – for det er nøglen til at mestre vandet. Ved at forstå, hvad kroppen kan gøre ved vandet, og hvad vandet gør ved kroppen, opnår børnene ikke bare færdigheder – de lærer at forstå og mestre vandet.

 

Hvad er svømning egentlig?

Traditionelt defineres svømning som evnen til at svømme 200 meter uden hjælp og pauser. Men for os handler svømning om meget mere:

Når det er på plads, kommer de 200 meter af sig selv – og med glæde.

 

Sikkerhed og Faglighed

Sikkerhed er altid vores højeste prioritet. Alle undervisere gennemfører årligt bassin- og førstehjælpsprøve og deltager i relevante kurser, så vi sikrer både høj faglighed og tryg undervisning.

 

Udvikling af Svømmefærdigheder

Udover sikkerheden er det selvfølgelig vigtigt for os, at alle vores medlemmer lærer at svømme, om det er begynder niveau, øvet, eller voksne der gerne vil udvikle deres svømning er målet det samme, nemlig udvikling af svømmefærdigheder.

 

Undervisning gennem Leg og Kropsbevidsthed

Vi arbejder med de fire grundfærdigheder: balance, vejrtrækning, bevægelse og elementskifte. Undervisningen er bygget op omkring lege og aktiviteter, der alle har et pædagogisk formål.

Vi bruger også bevidst fri leg – dog maks. 5 min pr. undervisningsgang – fordi vi ved, at børn udvikler sig, når de får lov til at eksperimentere i frie rammer.

Vi integrerer elementer fra fx synkron svømning, vandpolo og udspring, som hjælper med at opbygge kropskontrol, rumorientering og fremdrift – på en sjov og lærerig måde.

 

Positiv Feedback og trygge rammer

Vi tror på, at positiv feedback skaber lyst til læring og udvikling. Derfor er det en integreret del af al undervisning. Vores undervisere arbejder bevidst med at skabe trygge rammer, hvor børn tør prøve, fejle og lære – sammen.

 

Periodemål og målrettet undervisning der følger den sansemotoriske udvikling

Vores undervisere arbejder målrettet mod periode mål for holdene. De mål får I tilsendt per mail hver gang vi træder ind i en ny periode så I kan tage i svømmehallen og øve dem sammen. 

 

Kontakt og Dialog

Vi står altid til rådighed for spørgsmål, undren eller feedback. Hvis du oplever, at undervisningen ikke lever op til dine eller dit barns forventninger, så tag fat i os – vi er altid klar til en snak.

10