Seneste nyheder

Pingvin baby (0-2 år)

Gennem samvær mellem baby og forældre bruges legen til udvikling og stimulering af glæden ved aktiviteter i vand. Der vil blive undervist i flyde øvelser, selvredning med henblik på at kunne redde sig selv, lege med indlæring af øvelser med rigtig svømmestilling og rigtige svømmebevægelser, der skaber fremdrift.

Tilmelding findes her

Pingvin Baby 2-6 mdr. - forældre/barn

Baby 2-6 mdr. er begyndelsen på enestående oplevelser i endnu en ny verden. Barn og ledsager er tæt sammen om gode, rolige, trygge oplevelser i vandet og de nye omgivelser.

Undervisningen sikrer, at barn og ledsager sammen får den bedste start på en livslang rejse med vandaktiviteter. Barnet tilvænnes og lærer at slappe af og nyde at være i vandet. Ledsageren bliver dus med at have sit barn med i vandet, blandt andet gennem hensigtsmæssige greb og behørige støttemåder af barnet. En tryg og begejstret ledsager giver et trygt og begejstret barn.

Undervisning både individuelt (barn og ledsager), i grupper og fælles med hele holdet. Alle aktiviteter er tilrettelagt ud fra børnenes aldersrelaterede og aktuelle udvikling. Gennem aktiviteterne udvikles barnets grundfærdigheder, herunder dyk, og sansemotorik.

Ledsageren inddrages i processen for at kunne forstå den læring og udvikling, som underviserne har for øje med aktiviteterne. Babysvømning fordrer et tæt samspil mellem barn, ledsager og underviser.

Forudsætninger

Når navlen er lægt. I princippet kan der startes efter få uger, hvis barn og ledsager er klar hertil, men rådfør dig med din læge.

OBS: Er barnet for tidligt født eller født med handicap er det en god idé, at rådføre sig med en læge eller en sundhedsplejerske om starttidspunktet, og om der evt. er særlige hensyn at tage. Dette er helt og holdent forældrenes eget ansvar – ikke svømmeklubbens eller instruktørens.

 

Pingvin Baby 7-12 mdr. - forældre/barn

Pingvin Baby 7-12 mdr. er fortsættelse af vandrejsen fra Pingvin Baby 2-6 mdr. Eller begyndelsen på vandeventyret, hvis Baby 7-12 mdr. er jeres første møde med babysvømning. Læs da om Pingvin Baby 2-6 mdr., da undervisningen i så fald vil tage sit afsæt i det her beskrevne. Underviserne og de øvrige voksne ledsagere vil hurtigt få jer integreret i gruppen og lære jer det nødvendige for at kunne deltage på lige svømmefod med de øvrige.

Tryghed og vandtilvænning er fortsat nøgleord på dette hold. Der arbejdes videre med nye greb og støttemåder, som tilgodeser barnets udvikling og behov for og lyst til mere selvstændig bevægelse og aktivitet. Fokus vil følgelig i stigende grad vil være på, at barnet lærer selv at holde fast i ledsager, bassinkant og redskaber.

Undervisningen sker både individuelt, i grupper og fælles med hele holdet. Alle aktiviteter er tilrettelagt ud fra børnenes aldersrelaterede og aktuelle udvikling. I aktiviteterne stimuleres og udvikles barnets fire grundfærdigheder, herunder dyk, og sansemotorik.

Ledsageren inddrages i processen for at kunne forstå den læring og udvikling, som underviseren har for øje med aktiviteterne. Babysvømning fordrer nemlig et tæt samspil mellem barn, ledsager og underviser.

 
 

Pingvin Småbørn 1 år - forældre/barn

Pingvin Småbørn 1 år følger i kølvandet på Pingvin babysvømmeholdene. Det kan også være begyndelsen på vandeventyret, såfremt Pingvin Småbørn 1 år er jeres første møde med Esbjerg Svømmeklub. Læs da om Pingvin Baby 2-6 mdr. og Pingvin Baby 7-12 mdr., da undervisningen i så fald vil tage sit afsæt i det her beskrevne. Underviserne og de øvrige voksne ledsagere vil hurtigt få jer integreret i gruppen og lære jer det nødvendige for at kunne deltage på lige svømmefod med de øvrige.

Ledsageren klædes yderligere på i form af ny viden om fx vandets egenskaber og grundfærdighederne, så barnets behov for og lyst til mere selvstændig bevægelse og aktivitet kan forfølges og stimuleres bedst muligt. Børn mellem et og to år kan og vil meget selv, og det forfølges i høj grad i undervisningen. Med ledsagerens indsats og gåpåmod vil udviklingen gå stærkt herfra. Gennem eksperimenter undersøger vi sammen færdigheder, som barnet gennem gentagelse efterhånden opnår kontrol med. Der tages hul på grundlæggende selvredning, så barnet lærer og får erfaringer med fx at vende sig fra maven til ryggen, at flyde i vandet og at kravle på land.

Undervisningen sker både individuelt, i grupper og fælles med hele holdet. Alle aktiviteter er tilrettelagt ud fra børnenes aldersrelaterede og aktuelle udvikling. I aktiviteterne stimuleres og udvikles grundfærdighederne elementskift, vejrtrækning (herunder dyk), balance og fremdrift. Desuden arbejdes der fortsat med sansemotorisk udvikling såvel som social og emotionel udvikling bringes i spil i takt med blandt andet barnets sprogudvikling.

Ledsageren inddrages i processen for at kunne forstå den læring og udvikling, som underviseren har for øje med aktiviteterne. Småbørnssvømning fordrer et tæt samspil mellem barn, ledsager og underviser. Desuden dyrkes relationerne mellem børnene på holdet i høj grad, såvel som ledsagerne kommer til at arbejde sammen.